بخشی آفیشال

محمد بخشی|مشاوره حرفه ای ویلا و آپارتمان در نوار ساحلی مازندران

بخشی آفیشال

محمد بخشی|مشاوره حرفه ای ویلا و آپارتمان در نوار ساحلی مازندران

همکاری با یک تیم تخصصی و کاربلد در زمینه مشاوره رایگان حقوقی و یک تیم ممتاز و حرفه ای در زمینه ی مشاوره رایگان فروش و ارائه ی خدماتی از قبیل تحلیل سیستم مدیریت،عارضه یابی،سرمایه گذرای و... . شایان ذکر است ، با وجود این سابقه و پیشینه، بزرگترین سرمایه ای که به آن مفتخر خواهیم بود ،اعتماد شما،همکاری با شما و جلب رضایت شماست.

  • ۰
  • ۰


پل خواجو یکی از پل های تاریخی ایران است که به دلیل قدمت تاریخی مورد توجه بسیاری از علاقه‌مندان به تاریخ و معماری قرار گرفته است. این سازه بر روی زاینده رود، بزرگترین رودخانه فلات ایران در اصفهان واقع شده است.


تاریخچه پل خواجو

پل خواجو که در اصفهان واقع شده است در حدود سال 1650 میلادی، تحت فرمان عباس دوم، هفتمین پادشاه صفوی ایران (شاه) بر روی پایه های سازه قدیمی تر ساخته شد. کتیبه های موجود نشان می دهد که پل در سال 1873 تعمیر و بازسازی شده است. در اثر این تعمیر و بازسازی، سازه قدیمی به یک پل نوساز تبدیل شد.
تمامی قسمت های این پل به بهترین نحوه ممکن طراحی و ساخته شده است. خلاقیت زیاد در طراحی باعث شد تا پل خواجو به یکی از مکان های محبوب پادشاه تبدیل شود. غرفه ای در این سازه قرار دارد که عباس دوم زمانی داخل آن می نشست و منظره را تحسین می کرد.
امروزه بقایای یک صندلی سنگی تنها چیزی است که از صندلی پادشاه باقی مانده است و هنر دست گذشتگان را نشان می دهد. با بررسی این صندلی به اوج پیشرفت و تمدن گذشتگان پی خواهید برد. به قول آرتور پوپ و ژان شاردن، خواجو یکی از شاهکار های معماری ایرانی، و یکی از جالب ترین پل های ایرانی است.


ساختار پل خواجو

پل خواجو یک پل بی نظیر است که 23 طاق دارد و طول آن 133 متر و عرض آن 12 متر است. با نگاهی به این سازه خواهید فهمید که این پل تنها یک پل ساده نیست بلکه نمادی از زیبایی، ظرافت و خلاقیت معماران و مهندسان ایرانی است. این پل در ابتدا با کاشی کاری و نقاشی تزئین شده بود و به عنوان چایخانه خدمت می کرد اما با مرور زمان گسترش یافت تا بتواند به شکل امروزی خدمت رسانی کند. گذرگاه پل از آجر و سنگ با 21 کانال بزرگ تر و 26 ورودی و خروجی کوچکتر ساخته شده است که عرض آن 7.5 متر است.

قطعات سنگی که در پل استفاده می شود بیش از 2 متر طول دارد و فاصله بین هر کانال و پایه سقف 21 متر است. در زیر قوس های طاق دار چندین دروازه چوبی وجود دارد که از طریق آنها جریان آب زایاندرود تنظیم می شود. هنگامی که دروازه های چوبی بسته می شوند، سطح آب پشت پل بالا می رود تا آبیاری باغ های متعدد در امتداد رودخانه در بالادست پل آسان شود. در سطح بالای پل، راهرو مرکزی اصلی توسط اسب ها و چرخ دستی ها و مسیرهای طاقدار در دو طرف توسط عابران پیاده استفاده می شد.
غرفه های هشت ضلعی در مرکز پل در دو طرف پایین و بالا دست نقاط دیدنی را برای چشم اندازهای چشمگیر فراهم می کند. عابران پیاده به سطح زیرین پل دسترسی دارند و همچنان مکانی سایه دار برای استراحت وجود دارد.

https://bakhshiofficial.com/%d8%a7%d8%b3%d8%aa%d8%a7%d9%86-%d8%b1%d9%88%db%8c%d8%a7%db%8c%db%8c-%d9%85%d8%a7%d8%b2%d9%86%d8%af%d8%b1%d8%a7%d9%86/

آیا تا به حال چیزی درباره پل خواجو شنیده اید ؟

  • ۰۰/۱۱/۱۹
  • بخشی آفیشیال

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی